Słownik Padla: Od Nooba do Prosa w kilku słowach

01.09.2023 DoPadla.pl Centrum wiedzy

Padel może się wydawać dość specyficznym sportem, szczególnie dla kogoś kto nie miał do czynienia z tenisem ziemnym, squashem czy innym sportem rakietowym. Na początek warto zapoznać z się z podstawowymi zasadami dotyczącymi padla, jak również poznać najpopularniejsze zwroty związane z tym sportem.

Podstawowe informacje na temat kortu do padla

W padlu gramy głównie debla, a mecze rozgrywa się na korcie o wymiarach 10 na 20 metrów. Jest to kort o tyle ciekawy, że jego poszczególne elementy przypominają boiska znane z innych sportów. Obserwując kształt płyty oraz linie nie sposób nie porównać ich do boisk tenisowych czy badmintonowych. Połowy, podobnie jak w nich oddziela siatka. Całość jest jednak otoczona cztero metrowymi ścianami, co nawiązuje do squasha.

Serwis w padlu

Piłkę wprowadza się do gry po koźle i spod linii bioder. Kieruje się ją w pole serwisowe przeciwnika, gdzie odbija się przed returnem. Jeśli piłka po kontakcie z polem serwisowym przeciwnika uderzy w kratownicę to mamy aut, jeśli uderzy w szybę lub poleci bliżej środka kortu to serw jest prawidłowy.

Piłki i rakiety do padla

Rakiety do padla wykonane są z kilku komponentów - grafitu, włókna szklanego, pianki i PU. Powierzchnia główki jest perforowana, każda rakieta musi mieć co najmniej jeden otwór. Rakiety padlowe przypominają wyglądem te znane z beach tennisa czy platform tennisa. Piłeczki padlowe są zbliżone do piłek tenisowych, jedynie nieznacznie mniejsze.

Punktacja

Padel korzysta z tego samego systemu punktowego co tenis ziemny, z jednym tylko wyjątkiem, tzw. "złotym punktem", który działa w następujący sposób:

  • pojawia się, kiedy mamy równowagę w gemie;
  • odbierająca drużyna wybiera na którą stronę będzie zaserwowana piłka;
  • drużyna, która zdobywa ten punkt wygrywa gema.
W gemie gramy do 4 punktów (15, 30, 40 i ponowienie na gema), a set do 6 wygranych gemów. Mecze z reguły gramy do 2 wygranych setów.

System punktowy

  • Punkt - to najmniejsza jednostka liczenia w padlu. Przyjmuje on wartości 15, 30 i 40, np. 15-15, 30-15, 40-15, 30-0. Podając wyniki zawsze wymienia najpierw punkty przyznane zawodnikowi, który serwował. Przy 40-40 jest tak zwana "równowaga" - wtedy aby wygrać, należy zdobyć złoty punkt;
  • Gem - to większa jednostka. Zawodnik zdobywa gema, gdy wygra co najmniej 4 punkty przy zachowanie dwóch punktów przewagi nad przeciwnikiem lub zdobędzie złoty punkt. Gemy określa się cyframi np. 6-1, 5-5, 7-6, 4-2.
  • Set - największa jednostka liczenia punktów w padlu. Zawodnik zdobywa seta, gdy jako pierwszy wygra 6 lub 7 gemów, w przypadku wyniku 5-5 bądź 6-6, z zachowaniem co najmniej dwóch gemów przewagi nad swoim przeciwnikiem, czyli np. 6-1, 6-4, 7-5, 6-3. W przypadku wyniku 6-6 w gemach, zaczynamy rozgrywkę tie breakową. Serwuje drużyna, na którą wypada kolej wynikająca z rozegranych gemów. Po pierwszym punkcie zmieniamy serwującego, od teraz mamy po dwa serwy na drużynę. Zespoły zmieniają stronę boiska po 6 rozegranych punktach. Punkty w tie breaku liczymy inaczej niż w gemach, bo kolejno 1, 2, 3, itd. Grę kończy zdobycie 7. punktu z przewagą przynajmniej dwóch, w przypadku stanu 7-6 gramy do uzyskania 2 punków przewagi. Set rozstrzygnięty tie breakiem liczymy 7:6.

Słowa i zwroty, które warto znać

As serwisowy - punkt zdobyty bezpośrednio z pierwszego podania, bez udziału (kontaktu z piłką) przeciwnika

Aut - out, kiedy piłka ląduje poza kortem, nie trafia w pole przeciwnika po naszym zagraniu

Bajada - uderzenie po którym piłka wpada w pole przeciwnika, a następnie ląduje wysoko na ścianie. Potocznie jest to również każde uderzenie z góry, po którym piłka odbija się od ściany.

Bandeja - jedno z najczęściej używanych zagrań w padlu. Jest to uderzenie nastawione bardziej na rotację niż siłę. Jest to zagranie z volleya, często używane do spowolnienia wymiany lub powrotu do gry bliżej podłoża po lobie. Pomimo tego, że bandeja jest uważana za zagranie defensywne to odpowiednio zagrana często kończy wymianę.

Cadete - bardzo rzadko spotykane zagranie, bo wymaga dużego talentu do jego wykonania. Polega na zagraniu zza pleców, dominującą ręką, jako alternatywa dla prostego bekhendu.

Chiquita - jedno z najdelikatniejszych zagrań w padlu. Podobna do drop shota, bo umieszczasz piłkę tuż za siatką, ale uderzasz będąc w polu ataku. Po tym zagraniu nie da się odegrać mocnej piłki.

Niewymuszony błąd - aut bądź trafienie piłką w siatkę, gdy nie bronimy się w trudnej sytuacji

Rotacja - zagranie po którym piłka podkręca się, a po kontakcie z podłożem odbija z inną niż normalna parabolą

Salida - oznacza 'wyjście'. Jest to zagranie przy którym zawodnik zmuszony jest do opuszczenia kortu, w przeciwnym razie nie uratuje wymiany. Aby odnieść sukces w salidzie należy być bardzo szybkim, sprawnym i zdecydowanym zawodnikiem.

Vibora - zagranie podobne do bandeji. Główna różnica polega na sile uderzenia, a ta jest znacznie większa. Vibora to uderzenie ukośne w dół, ma za zadanie przyspieszyć wymianę i odebrać inicjatywę przeciwnikowi. Wsteczna rotacja zapobiega mocnemu odbiciu piłki od ściany końcowej. W przeciwieństwie do smasha vibora nie jest uderzeniem nastawionym na zakończenie wymiany.

Wymiana - wielokrotne, naprzemienne uderzanie piłki przez przeciwników

Dzięki znajomość zasad gry w padla, terminów związanych z rozgrywką możemy poznać świat tego wspaniałego sportu. Terminologię łatwo utrwalisz oglądając mecze, zarówno na żywo, jak i transmisje, które coraz częściej goszczą na antenach popularnych stacji. Świadoma gra w padla daje ogromną satysfakcję i prowadzi do rozwoju umiejętności, dzięki którym z czasem możemy stanąć w szranki z coraz trudniejszymi przeciwnikami. Rozwijając swoje umiejętności nie zapominajmy o wsparciu właściwym sprzętem, który znajdziemy w sklepie padlowym. Dobierajmy go pod kątem naszych umiejętności, zaangażowania czy ambicji, dzięki którym popchniemy naszą grę do przodu.

Pozostałe wpisy